سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارنامه زندگی قالیباف 1

بسم الله الرحمن الرحیم

***و انّ لیس للانسان الا ما سعی***

و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست

نوجوانی و جوانی

راه‌اندازی انجمن اسلامی دانش‌آموزان

  شمایل فکری دکتر قالیباف در همان دوران نوجوانی شکل گرفت. 16 ساله بود که  در جلسات سخنرانی‌های آیت‌الله‌خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و شهید دیالمه در مساجد مشهد می‌رفت. این منبرنشینی‌ها و مطالعه کتاب‌ها و اعلامیه‌های آن روزهای انقلاب، سمت و سوی فضای فکری او را مشخص کرد. قالیباف در همان سال‌ها به کمک چند تن از هم کلاسی‌هایش انجمن اسلامی دانش‌آموزان را راه‌اندازی کرد.

کمک به زلزله زدگان طبس

روحیه جهادی از همان دوران جوانی و نوجوانی در دکتر محمدباقر قالیباف وجود داشت. سال 1356 که زلزله طبس روی داد، رژیم پهلوی بیشتر از برنامه‌ریزی برای کمک به زلزله‌زدگان به فکر سرکوب انقلابیون بود. محمدباقر 16 ساله در همین دوران کمک‌های مردم مشهد را جمع کرد و به طبس برد. قابلیت‌های ایشان در مدیریت و انجام این کار به حدی بود که در شورای ساخت طبس، عهده‌دار ساخت قسمتی از این شهر شد.

***
دفاع مقدس

حضور در جبهه‌های جنگ

جنگ تحمیلی که شروع شد، بسیاری از جوانان از نقاط مختلف کشور به فرمان حضرت امام(ره) راهی جبهه‌ها حق علیه باطل شدند تا از خطوط مرزهای کشور دفاع کنند. محمدباقر قالیباف که در آن زمان نوزده سالگی را می‌گذراند یکی از همان جوانان بود. او به همراه نیروهای اعزامی از خراسان لباس رزم برتن کرد و برای دفاع از مرزهای کشور راهی جبهه‌های دفاع مقدس شد و در حماسه‌های پر شور رزمندگان اسلام سهم بسزایی ایفا کرد.

فرماندهی گردان

هنوز مدت کوتاهی از حضور محمدباقر قالیباف در جبهه‌های جنگ نگذشته بود که فرماندهان متوجه توانایی‌های ویژه او شدند. جرأت و جسارت او در کمترین زمان زبانزد نیروهای اعزامی خراسان شد، به طوری که پس از چند ماه فرماندهی گردان را به او سپردند. در این ایامشهید نظرنژاد درباره او گفت: «آنجا بود که من فهمیدم حاج باقر قالیباف کم آدمی نیست.... آدم برش‌داری است.... یکی از فرماندهان خوب خواهد شد.»

اولین فرماندهی عملیات

اواخر اردیبهشت ماه سال 61 بود که فرمانده تیپ 21 امام‌رضا(ع) اسیر شد و قالیباف در حالی که فرماندهی یکی از گردان‌های تیپ را بر عهده داشت با سرعت ابتکار عمل را به دست گرفت و تیپ را به سامان رساند. قالیباف در این وضعیت با تدبیر و مدیریت نیروهای پیاده، خط اول و دوم دشمن را شکست. پس از این عملیات او در جمع فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران راه یافت و در جمع‌آوری اطلاعات دشمن مشارکت کرد.

فرماندهی تیپ

استعدادها و توانایی‌های مدیریت قالیباف در دوران جنگ روز به روز بیشتر آشکار می‌شد. پس از عملیات رمضان او به عنوان فرمانده عملیات تیپ 21 امام رضا(ع) در عملیات مسلم ابن عقیل ایفای نقش کرد و پس از عملیات به سمت قائم مقام فرمانده تیپ منصوب می‌شود. بعد از عملیات والفجر یک در منطقه فکه هم فرماندهی این تیپ برعهده قالیباف گذاشته شد. او به مدت یک سال این سازمان رزمی را اداره کرد.

فرماندهی لشگر

پس از عملیات خیبر در سال 63 که به آزادسازی منطقه‌ای در هور، جزایر مجنون و بخشی از طلاییه انجامید، جوان 22 ساله‌ای فرمانده لشگر 5 نصر خراسان شد. او محمدباقر قالیباف بود که در عملیات بدر در منطقه‌ هورالهویزه خاطرات حماسی و بیاد ماندنی برجای گذاشت. قالیباف نزدیک به 4 سال فرمانده لشگر بود و سرنوشت عملیات‌های بزرگی را تعیین کرد که شاخص‌ترین آنها عملیات والفجر 8 برای فتح منطقه فاو بود.

پایان جنگ دوران سازندگی

جنگ تحمیلی که تمام شد، نوبت سازندگی کشور رسید و قالیباف هم از این قافله عقب نماند. او پس از جنگ فرمانده لشگر 25 کربلا، جانشینی ستاد نیروی زمینی و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء شد که پروژه‌هایی همچون راه‌آهن 165 کیلومتری مشهد-سرخس، گازرسانی به 5 استان، ساخت سازه عظیم دریایی و سد بزرگ کرخه از جمله اقدامات ایشان است. قالیباف سپس جانشینی نیروی مقاومت بسیج را برعهده گرفت.

***
نیروی هوایی سپاه
 
فرماندهی نیروی‌هوایی سپاه

قالیباف در سال 1376 به دستور مقام معظم رهبری عهده‌دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شود. او به تخصص‌گرایی در مدیریت باور داشت و به همین دلیل با گذراندن دوره‌های فشرده خلبانی، مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد. او همچنان به عنوان خلبان، پروازهایی را انجام می دهد. بازسازی یگان هوایی نیروی هوایی سپاه و همچنین راه‌اندازی واحد ترابری نیروی سپاه از جمله دستاوردهای قالیباف در این دوره است.

کارنامه علمی دکتر قالیباف

قالیباف پس از پایان جنگ در رشته جغرافیای سیاسی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران درس خواند. ایشان در دوره فرماندهی نیروی هوایی سپاه در کنکور دکترا شرکت کرد و پذیرفته شد. او در سال 1380 از تز دکترایش با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع کرد. او تا امروز به عنوان عضو هیات علمی  دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به کار تدریس مشغول است.

تألیفات علمی دکتر قالیباف

قالیباف تالیفات و کتب ترجمه شده هم در پرونده علمی خود دارد که از جمله آنها می‌توان به کتاب حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، منتشر شده توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر، ایران و دولت توسعه‌گرا، منتشر شده توسط مرکز انتشارات وزارت امور خارجه و همچنین کتاب خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، منتشر شده توسط انتشارات قومس اشاره کرد.